torsdag 6 januari 2011

Mitt-i-natten-soppa med grönkål

Den här soppan lagade jag av lite randomgrejer jag hade hemma, när jag blev hungrig mitt i natten och inte kände för att äta pepparkaksdeg.

Grönkålssoppa med svarta bönor och grädde, 2 portioner
5 dl vatten
2,5 buljongtärning
1/3 paket fryst hackad grönkål
400g svarta bönor
1dl arborioris
1dl vispgrädde
en ordentlig skvätt limejuice

Värm vatten med buljong i en kastrull. Lägg i grönkålen. Min hade fryst på ett väldigt lustigt sätt och blivit en stor klump. På med locket och värm tills kålen är upptinad. Häll i riset. Puttra på låg värme i ca 10 minuter. Skölj bönorna och häll på dem. Puttra i några minuter till. Ta soppan av plattan. Tillsätt vispgrädde och smaka av med lime. Förvånansvärt gott!

Tidsåtgång: 15 minuter

Gott: ++++
Lättlagat: ++++
Billigt: +++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar