onsdag 26 januari 2011

Svampsås-stroganoff med ris

Den här såsen lagade jag till min rumskamrat, som också är vegetarian men tycker att kött är godast. Betyget "det här smakar verkligen som en kötträtt!" tolkar jag som ett bra sådant.

Svampsås stroganoff-style med sockerärtor (2 port)
Ganska mycket färska champinjoner
Ett halvt paket sockerärtor
En gul lök
En burk crème fraîche
Grönsaksbuljong
Två-tre stora kläm tomatpuré
Lite honung
Salt och peppar
Typ 3-4 dl vanligt matris

Börja koka riset enligt anvisningarna på förpackningen.
Grovhacka och stek löken i lite olja. Skär champinjonerna i ganska stora bitar, och stek dem med löken tills de börjat ge ifrån sig vätska. På med crème fraîchen. När jag gjorde det här blev den brun, eftersom det var ganska mycket vätska från svampen kvar i pannan. Det är en bra grej! Jag brukar ta ungefär halva burken full med vatten och hälla över det också, så har man lite vätska som får koka bort när det puttrar.
Rör ner buljongtärningen, sockerärtorna och tomatpurén. Låt det stå och puttra ett tag medan riset blir färdigt. Smaka av med salt, vitpeppar och lite honung.

Jag tror att den här skulle bli helt awesome med typ quornbitar i också. Men det är dyrt, så det får bli festmat någon gång.

Tidsåtgång: 20 minuter
Beräknat cirkapris: 14 kr/portion

Billigt: +++
Lättlagat: ++++
Gott: +++++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar