fredag 1 januari 2010

Reispfanne med sojastrimlor och ägg

Häromdagen gjorde jag något jag inte provat förr! Jag hittade en påse basmatiris hemma, och vi hade inte så mycket annat, så då gjorde jag stekt ris av det som fanns i frysen. Stekt ris med ägg har jag inte provat förut, men det var riktigt gott och klibbigt. Bra att äta med pinnar.

Att jag och Thendia refererar till rätten som eireispfanne beror på att de flesta gånger vi ätit den innan igår, har varit i Berlin på vårt favorit-snabbmatsstånd: Ett asiasiskt nudelwok-ställe i tunnelbanan vid Alexanderplatz.

Eireispfanne med sojakött och ärtor majs paprika (2 port)
3 dl basmatiris
5 dl vatten
En buljongtärning
Curry, vitlökspulver, svartpeppar
En näve sojastrimlor
1½ dl ärtor majs paprika (fryst)
1 msk matolja
1 ägg

Koka upp riset och vattnet, tillsammans med buljongtärning och kryddor. Innan vattnet har börjat koka in i riset slänger du i sojastrimlorna. Då behöver du inte förvälla dem.
När det har kokat upp rör du ner ärtor majs paprika i samma kastrull, och låter alltihopa stå och sjuda på låg värme tills riset är färdigkokt.

Under tiden tar du fram wokpannan och värmer lite olja i den. Fräs gärna lite curry i oljan, det blir gott! När riset är klart (det gör inget om det är lite fuktigt bara det är mjukt) och pannan är varm häller du över riset i wokpannan. Knäck ägget ovanpå risblandningen och stek under ordentlig omrörning i ett par minuter, så att alltihop blir klibbigt. Servera!

Tidsåtgång: 15 minuter
Beräknat cirkapris: 8 kr/portion

Billigt: +++++
Lättlagat: +++
Gott: ++++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar