tisdag 5 januari 2010

Indisk potatisgryta med kikärtor


Jag har länge velat laga indisk mat men inte riktigt vetat hur man får till den. Så den här grytan lagade jag efter recept i Lotta Brincks kokbok "Det vegetariska köket". Jag använder två kokböcker, den här och Vår Kokbok. Brinck när jag är sugen på god mat och Vår Kokbok när jag är osäker på hur många minuter man ska koka ägg. De är riktigt bra båda två.

Indisk kikärtsgryta med potatis (3 port)
1 msk olja
1 tsk spiskummin
1 tsk senapsfrön
1½ tsk ingefära
2 krm chilipulver
1 burk hela tomater
1 burk kikärtor
2-4 potatisar
nästan 1 dl hackad koriander
2-3 msk socker

Skala potatisarna och skär dem i små bitar. Koka i 6-7 minuter så att de blir nästan mjuka.
Fräs spiskummin och senapsfrön i en wokpanna (eller annan stor stekgryta) i ett par minuter. Häll på tomaterna, koriander (jag använde fryst), chili och ingefära. Sockra försiktigt. Tillsätt potatisen (inklusive kokvattnet!) och kikärtorna (avhällda).
Låt det puttra på låg värme i 30 minuter medan du kokar basmatiris att äta till och städar i köket. Klart!

Den här grytan blev sötare och starkare än jag förväntat mig. Men det var gott på sitt sätt. Riktigt bra med potatis som grönsak i maten!

Beräknat cirkapris: 7,3 kr/portion
Jag köpte kryddor för 18kr men såklart de inte gick åt. Lägg på ett par kronor till för riset också, för det är inte medräknat.
Tidsåtgång: 40 minuter

Billigt: +++++
Lättlagat: +++
Gott: ++++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar