söndag 10 januari 2010

Svamp- och potatisgryta med ris

Jag är inne i en period av cravings efter basmatiris. Idag tänkte jag laga en reispfanne till, men hade sett fram emot att göra den med champinjoner. Tyvärr glömde jag att köpa champinjoner, och kasserade därför idén.

Den här grytan är helt baserad på Thendias fantastiska potatis- och svampsoppa, som vi hade hemma från igår. Skillnaden på bassoppan mot den som finns beskriven i bloggen är rätt liten: linserna är sönderkokta och fungerar mest som redning, och det är matlagningsgrädde och lite torkade trattkantareller i den.

Min intuition säger mig att kryddnejlika och spiskummin är bra kryddor i den här, men jag har inte provat.

Svamp- och potatisgryta med ris (1 port)
En portion soppa från gårdagen
1,5 dl basmatiris
3 dl vatten
2 msk soja
ordentligt med curry
vitlökspulver

Koka riset enligt anvisning på förpackningen. Under tiden det kokar så koncentrerar du soppan. Häll upp den i en kastrull och slå på värmen. Tillsätt curry, vitlökspulver och lite för mycket soja. Låt soppan koka en stund så att konsistensen blir mer trögflytande.
Jag tycker att smaken på grytan påminner lite om rökt korv.

Servera grytan till riset, gärna med sallad eller frukt till.

Tidsåtgång: 15 minuter
Cirkapris: Gårdagens rester, så ingen aning faktiskt.

Billigt: ?
Lättlagat: +++++
Gott: ++++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar