tisdag 7 juni 2011

Muffins med bär!


Som ni säkert anat har jag börjat baka! Det är lite förvånande, men jag känner mig väldigt huslig när jag håller på med det. Förra veckan bakade jag muffins två gånger. Båda satserna blev riktigt goda faktiskt! Grundreceptet är inte så komplicerat.

Goda muffins, ca 10-15 st
100 gram mjölkfritt margarin
3 dl sojamjölk
2,5 dl socker
3 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Smält margarinet. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Häll ner mjölken och smöret i bunken. Blanda till en hyfsat tjock smet. Gräddas i muffinsformar på 250 grader, 15 minuter, i mitten av ugnen.

Nu har jag provat två olika varianter med kryddor och frysta bär. Bären lägger man ner i muffinsformarna när man hällt på smeten. Kryddorna ska i smeten innan dess, helt enkelt.

Björnbär-kanel gillades skarpt av min rumskamrat medan hallon-kardemumma är min personliga favorit hittills :)

2 kommentarer:

  1. Intressant, har funderat lite på hur muffins blir utan ägg, men det verkar ju funka.

    SvaraRadera
  2. Det funkar bra :). De håller inte ihop fullt lika bra som om man har ägg i smeten, men jag märker ingen större skillnad.

    SvaraRadera