fredag 3 juni 2011

Grönsakswok med marinerad tofu

Det här var första gången jag köpte tofu i en mataffär. Den fanns bland osten på Coop i Huddinge, som också säljer allehanda veganost till min stora förvåning. Sådant finns inte i Flemingsberg. Ungefär den här woken lagade jag och min storebror för ett par veckor sedan, men då toppade vi den med rostad nori som vi krossade med sesamfrön. Det blev gott. Den blev ungefär lika bra utan.

Grönsakswok med marinerad tofu (2 portioner)
300 gram hård naturell tofu
10 champinjoner
2/3 zucchini
En purjolök
1-2 dl kinesisk soja
En lagom stor bit ingefära
Ett par matskedar olivolja
Salt och peppar

Skala och riv ingefäran. Lägg ingefära och soja i en djup tallrik och blanda ihop dem. Skär tofun i tärningar och lägg ned dem i sojan. Låt dem ligga och dra där i någon timma medan du gör annat. Jag färgade håret och läste klasskamraters B-uppsatser.
Skär zucchini och purjolök i stavar. Skiva upp svampen. Värm lite olivolja i en panna. Hiva ner tofun (inklusive marinaden) och grönsakerna. Woka dem tills de känns lagom mjuka och varma. Salta och peppra. Servera med jasminris.

Tidsåtgång: 70 minuter
Beräknat cirkapris: 14kr/portion

Billigt: ++++
Lättlagat: +++
Gott: +++++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar