söndag 22 maj 2011

Veganska kanelbullar

Jag har aldrig bakat veganska bullar förr. Faktumet är att jag inte är särskilt förtjust i att baka överlag. Den här kvällen blev jag sugen på bullar innan Pulsen stängde, men de hade inga utan ägg. Så jag köpte mjölk och jäst och gick hem och bakade.

Bullar med kanel och garam masala (ca 15st)
25 gram jäst
½ tsk salt
½ dl rapsolja
2,5-3 dl sojamjölk
7 dl vetemjöl
½ dl socker
lagom mycket garam masala och ingefära

Fyllning:
50 gram mjölkfritt margarin
en hel del kanel
1 tsk garam masala
½ dl socker

Smula jästen i en bunke, häll över saltet och låt den smälta. Gör degspad av sojamjölk och olja i en kastrull och värm det till 37 grader. Häll degspadet över jästen och rör om. I med mjöl, socker, garam masala och ingefära. Knåda ihop det till en deg. Jag använde elvisp med degkrokar. Låt jäsa under duk i en halvtimme.

Gegga ihop fyllningen. I min familj går den under namnet "leverpastej". Baka ut bullarna.
Jag lyckades inte få till skruvade bullar som jag brukar göra med den här degen, som blev lite för kompakt för det. Jag vet inte om det beror på degen eller mina bristande bakningsskills. Men kavla ut, bre på leverpastejen, rulla degen till en lång korv och skär upp korven i tjocka skivor. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa på plåt under duk i ytterligare en halvtimme.

Gräddas på 250 grader i 7 minuter.

Beräknat cirkapris: Inte särskilt dyrt
Tidsåtgång: 90 minuter

Billigt: +++
Lättlagat: +++
Gott: ++++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar