tisdag 31 maj 2011

Krämigt grönt risotto

Ett par dagar efter förra inlägget lärde jag mig att det är rätt win att baka veganska bullar efter ett vanligt kanelbullsrecept, fast med mjölkfritt margarin och sojamjölk. Så det ska jag prova hemma nästa gång jag blir sugen.
Jag har ätit pasta, helst två gånger om dagen, i någon vecka nu och började tröttna på det, så idag blev det risotto av vad jag hade hemma. Jag har aldrig provat att laga risotto utan grädde och parmesan tidigare, men det fungerade skitbra!


Risotto med broccoli och zucchini (2-3 port)
En broccoli
1/3 zucchini ungefär
En halv gul lök
En vitlöksklyfta
7dl grönsaksbuljong
2-2,5dl arborioris
salt och peppar, lite curry

Hacka alla grönsaker i små fina bitar. Värm olja i botten på en kastrull. Häll ned curryn, hacka vitlöken och fräs den i oljan. Ned med alla grönsaker och stek dem en stund. Koka under tiden upp vatten och blanda buljongen i en kanna eller något vid sidan av.
Ned med ris i kastrullen, sänk värmen, blanda ordentligt och stek någon minut om det inte blir bråkigt och vill bränna fast, då kan man slänga på buljongen direkt. Ta bara så mycket buljong att det typ täcker riset, och blanda ordentligt. Sedan går man tillbaka med jämna mellanrum, typ medan man städar sin lägenhet och lyssnar på musikklipp om ankor på YouTube, och fyller på med mer buljong och rör om ordentligt. Viktigt att det inte kokar torrt eller bränner fast.
Efter ungefär 15-20 minuter är riset lagom al dente och ligger i en krämig gegga. Smaka av med salt och peppar, ät!

Beräknat cirkapris: Ingen aning, gjort på rester
Tidsåtgång: 25 minuter

Billigt:?
Lättlagat: +++
Gott: ++++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar