tisdag 17 maj 2011

Spontana sesamkakor

Mitt i natten fick jag för mig att det vore gott med snickerskakor. Jag hade tyvärr inget jordnötssmör hemma, så jag fick improvisera med sesampasta. Det blev ett rätt bra substitut.

Sesam- och kokoskakor (10 st)
1 dl socker
1½ dl sirap
3/4dl tahini
ca 7-8 dl cornflakes
ganska mycket kokosflingor
100 gram mörk choklad
lite naturell olja

Smält socker, sirap och tahini i en kastrull. Rör runt. Viktigt att det inte bränns i botten. Låt det smälta ihop till en varm kladdig massa. Krossa under tiden cornflakes i en stor bunke, och häll i kokosflingorna. Häll ned den varma smeten, och blanda ordentligt.
Här ska man egentligen bre ut smeten på en plåt, men jag klickade ner den i bullformar istället. Det fungerade bra.

Smält chokladen i vattenbad. Häll i lite olja så blir den mer lättflytande. Bre choklad över kakorna. Ställ in dem i kylen i ungefär en halvtimme. Klart!

Mina kakor blev lite för söta och jag fegade lite med sesampastan, man hade mycket väl kunnat ha i mer. Jag tror att de här kakorna blir goda med allehanda gryn i också, så jag tänker nog prova havregryn och russin nästa gång. Men tahini blev ett bra jordnötssmörs-substitut i alla fall!

Tidsåtgång: ca 40 minuter
Beräknat cirkapris: Ärligt talat ingen aning, bara grejer jag hade hemma.

Lättlagat: ++++
Billigt: ?
Gott: +++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar