onsdag 21 juli 2010

Bulgur med spenat och quorn


Jag har varit kattvakt i fyra dagar och fick en massa quorn så att jag skulle kunna äta gott när kattägarna var borta. Det blev en hel del över som jag tog med mig hem. Nu fanns det ungefär ett tredjedels paket bitar kvar när jag skulle äta lunch, och det resulterade i den här ganska trivsamma, risottoliknande rätten.

Spenatbulgur med quorn och tomat (1 pers)
2 dl bulgur
1/3 paket quornbitar
6-7 bitar fryst hackad spenat
2 stora kläm tomatpuré
Salt
Gurkmeja
Kanel
Viltkrydda

Koka bulgur på låg värme. Tillsätt salt, gurkmeja och kanel (försiktigt!) i kokvattnet.
Medan den blir mjuk värmer du upp quornbitarna i en stekpanna. Häll på någon deciliter vatten som de kan suga åt sig, och ett ordentligt kläm tomatpuré. När de börjar tina lägger du i spenaten, ca 1 dl vatten till, kryddar med viltkrydda och salt och lägger på locket.
När spenaten är tinad och klar drar du ner värmen på stekpannan till typ ettan. På med lite mera vatten, ett kläm tomatpuré, och all bulgur. Rör ihop det till en risottoliknande röra och servera.

Beräknat cirkapris: Som vanligt ingen aning, allt fanns hemma
Tidsåtgång: 15 minuter

Billigt: ?
Lättlagat: ++++
Gott: ++++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar