onsdag 19 maj 2010

Vännernas spenatsås

Den här veganska såsen med spenat, ingefära och krossade tomater började med en sås som Alex lagade (utan linser och kardemumma, med cashewnötter). Ett par dagar senare experimenterade jag i köket hemma hos Agnes och lagade den här såsen. Sedermera hamnade receptet (på en höft) på Facebook, där Hjalmar nappade på det och tydligen gjorde en egen, lyckad version. Sånt är bara roligt! Nu vill jag se det sprida sig i fler lustiga varianter.

God sås med spenat och ingefära (2-3 pers)
En godtycklig mängd fryst spenat
En burk krossade tomater
En halv burk vatten
En näve röda linser
Två vitlöksklyftor
Ganska mycket ingefära (färsk eller torkad)
Kardemumma
Buljongtärning
Lite olja

Tina upp spenaten i lite olja i en stekpanna. Stjälp på en burk krossade tomater och en halv burk vatten (för att linserna ska få något att svälla i). Häll ned allt det andra. Krydda ordentligt. Låt puttra under lock i 10-15 minuter så att linserna hinner bli mjuka. Smaka av. Servera med ris eller pasta.

Tidsåtgång: ca 20 minuter
Beräknat cirkapris: Ingen aning, men inte så mycket

Billigt: ++++
Lättlagat: ++++
Gott: ++++

2 kommentarer:

  1. Jag brukar ha i ganska mycket spiskummin, och fetaost i tärningar (men då blir den ju inte vegansk). Helst ska det ju vara sån där indisk ost, men det orkar jag inte laga :)

    SvaraRadera
  2. Spiskummin är gott :). Det hade jag i rödbetssoppan sist. Ska prova det med spenat också.

    SvaraRadera