torsdag 13 maj 2010

Rödbetssoppa för tunna plånböcker


Sist vi kom på att vi skulle behöva leva fattigt ett tag åkte Thendia till Willys och köpte vitkål och morötter. Man kan ju alltid laga kålsoppa, men det kändes tråkigt utan dyr svamp eller kött. Så istället köpte vi på oss ett kilo rödbetor och lagade den här nästan-borsjtjen. Jag skulle nog tro att det är typ borsjtj, men jag lagade den på frihand och kryddade lite efter eget bevåg. Soppan blev söt och kryddig och serveras med fördel med en rejäl klick crème fraîche, turkisk yoghurt eller liknande. Dessutom är den perfekt om man viktväktar.

Improviserad borsjtj med spiskummin, 8-10 port
Ett kilo rödbetor
Ett halvt, stort vitkålshuvud
1-2 gula lökar
5 morötter
3 msk olja
3 liter vatten
4 buljongtärningar
Salt, vitpeppar, ingefära, spiskummin
Crème fraîche till serveringen

Skala, skölj och riv rödbetorna, morötterna och kålen i grova strimlor. Eventuellt sparar du en rödbeta nu som rivs ner i soppan i slutet för att ge den extra färg, men det glömde jag och den blev snygg ändå. Skala och hacka löken. Värm oljan i en stor gryta, och fräs ned allt det strimlade. Låt det bli rätt varmt och lite mjukt. Salta och peppra ordentligt.
På med vatten, buljongtärningar och alla andra kryddor. Jag använde rejält med salt och spiskummin och tog det lite försiktigt med ingefäran. Framåt slutet halkade det med lite garam masala (eftersom jag var sugen på att prova med kardemumma men inte hade någon) också. Det blev gott.
Koka under lock i 30 minuter, så att kål och rödbetor hinner bli mjuka men bevarar lite tuggmotstånd. Smaka av. Färdigt!
Klicka en rejäl klick crème fraîche i varje tallrik. Servera med gott bröd och ost (jag tror att getost är underbart till men ack vilken lyx!).

Tidsåtgång: ca 45 minuter
Beräknat cirkapris: 5 kr/port

Billigt: +++++
Lättlagat: ++++
Gott: ++++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar