söndag 3 juli 2011

Två sorters lasagne

Jag hade faktiskt aldrig lagat lasagne själv tidigare, i tron att det är svårt och jobbigt och att man måste ha en massa ost på den. Sedan insåg jag att alla inte alls har ost på lasagne, så nu har jag lagat det två gånger på en vecka och är jättenöjd med mig själv! Gott blir det!
Två sorters veganlasagne alltså. Inga ordentliga måttangivelser dock, för jag bara höftar:

Spenatlasagne med linser och tomat

Röd sås:
En burk krossade tomater
En gul lök
Ett par morötter
En näve röda linser
Rejält med fryst spenat
Salt, peppar, buljongtärning

Vit sås:
En rejäl klick mjölkfritt margarin
Ett par teskedar vetemjöl
4-5dl sojamjölk, osötad.
Salt

Den röda såsen gör man som vilken vanlig tomatsås som helst. Hacka och stek lök och morötter. Ner med spenaten och låt den tina lite i pannan, slå över tomatkross och en burk vatten eller två, i med linserna och koka det tills de är färdigkokta.

Vit sås gör man genom att smälta margarinet. Blanda mjölet med lite mjölk till en redning i en kopp vid sidan av. Häll i redningen och resten av mjölken i kastrullen med margarinet och koka upp under omrörning. Salta.

Varva röd sås, vit sås och lasagneplattor i en ugnsform. Ordentligt med vit sås överst! Gräddas på 200 grader i ungefär 40 minuter.

Billigt: +++++
Lättlagat: +++
Gott: ++++

Lasagne med sojafärs och svamp

Röd sås:
10 champinjoner
Ett halvt paket sojafärs
En burk tomatkross
Basilika och vitlök, salt och peppar.

Vit sås:
Samma som ovan

Till den här lasagnen skar jag champinjonerna i små bitar och fräste med färsen. Därefter slängde jag på en burk tomatkross för att få mer vätska i lasagnen, och kryddade ordentligt.
Varva vit sås, röd sås och lasagneplattor, mycket vit sås överst, och grädda i 200 grader i ca 40 minuter.

Billigt: +++
Lättlagat: ++++
Gott: +++++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar