tisdag 11 september 2012

Budgetlyx en måndag

Förra veckan kostade gul lök 2kr/kilot på Coop, så jag bestämde mig för att köpa ett kilo. Det bestämde sig dock min rumskamrat Erland också för att göra, och plötsligt hade vi löjliga mängder lök hemma. Ett bra tillfälle att laga en ny rätt som jag tänkt testa ett tag. Grundreceptet är taget ur Vår Kokbok, men jag har lekt lite med det. Lyxigt kändes det. Billigt var det.

Fransk löksoppa (4 portioner)
Ett halvt kilo gul lök (4-5 stycken)
En rejäl klick mjölkfritt margarin
Ett par matskedar vetemjöl
En liter vatten
Drygt en deciliter ekologiskt vitt vin
Två buljongtärningar
Två lagerblad
Timjan, salt och svartpeppar
Någon deciliter havregrädde
En klick dijonsenap

Skiva löken i tunna skivor. Fräs dem i margarinet tills de är gyllengula och mjuka, du känner när det börjar lukta stekt lök i hela lägenheten att det är klart. De ska inte bli brunaktiga eller krispiga.
Strö över vetemjölet och rör om. Varför vet jag inte, men det luktade gott och blev lite kläggigt.
På med en liter vatten, buljong, vin och kryddor.
Låt alltihopa koka i ungefär en 15-20 minuter. I med havregrädde. Smaka av med salt och dijonsenap.

Jag serverade soppan med varmt, nybakt bröd. Har man öppnat en flaska vin för att ha i maten får man dessutom, självklart, dricka av vinet till maten. Så lyxigt blev det på en måndag.

Tidsåtgång: 30 minuter
Beräknat cirkapris: 5kr/portion

Billigt: +++++
Lättlagat: +++
Gott: +++++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar