måndag 20 augusti 2012

Amok på orientlivs

Ni vet det där med att handla när man är hungrig? I alla fall jag brukar lösa det genom att köpa ALLT jag är sugen på, och sedan förhoppningsvis få ihop det till någonting gott. Idag handlade jag hungrig. In fact, handlade jag på orientlivs hungrig. Det blev som det blev. Väldigt gott.

Det här är en sådan maträtt som jag är lite ledsen över att jag inte har kamera för tillfället just när jag lagat, för utöver att vara god ser den oförskämt fräsch ut.

Moghrabiahsallad med svamp och dill (3 portioner)
2,5 dl moghrabiah (libanesisk jättecouscous)
En salladslök
Två nävar små trevliga champinjoner
Sex cocktailtomater
En stjälk färsk dill eller två
En avokado
1-2 tsk harissa (nordafrikansk het chilipasta)
Olja till stekning, lite balsamvinäger, salt, sånt där ni vet.

Börja med att koka moghrabiah med salt. Det tar mycket längre tid än couscous eftersom det är större korn. Jag kokade den som pasta. Köper man moghrabiah i vanliga svennelivs misstänker jag att det finns instruktioner på förpackningen, men den här saknade dem så jag gissade att det kokas som pasta.

Dela champinjonerna i stora bitar och förväll dem i en stekpanna. Häll på lite olja och harissa. Harissa är starkt, så var försiktig med den, smaka först! Jag tog typ en halv tesked (en sådan man rör te med, inte måttet). Gegga runt det ordentligt.

Hacka upp salladslök, cocktailtomater och avokado och blanda i en skål. Finhacka dillen och rör ner den. När champinjonerna är färdigstekta tar du hela pannan med champinjoner, olja och harissa och rör ner i salladen.

Blanda ner moghrabiahn. Smaka av med lite olja, harissa, balsamvinäger och salt. Gegga runt det hela ordentligt. Klart!

Tidsåtgång: ca 25 minuter

Lättlagat: ++++
Billigt: +++
Gott: ++++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar