tisdag 31 juli 2012

Adams lökpasta - veganvarianten

I veckan som gick har vi arrangerat lajv, och jag fick ta med mig en vansinnig mängd mat hem. Eller åtminstone en vansinnig mängd lök, havremjölk och gröna linser. Eftersom jag i övrigt är i slutet på sommaren och nästan pank, blir det här ett gäng recept med nästan bara lök och billiga tillbehör.

Min kompis Adam har en paradrätt, lökpasta. Den kan innehålla lite vad som helst, men grunden är mycket pasta, mycket gul lök och mycket vitlök. Oftast verkar den innehålla fetaost, ägg eller bacon. Jag gjorde en tokbillig och simpel veganvariant.

Lökpasta med svamp och vitkål (2 portioner)
Ungefär 250 gram fullkornspenne
Sju champinjoner
En gul lök eller två
Tre vitlöksklyftor
Ett par skivor vitkål
Ingefära
Salt och peppar
Mjölkfritt margarin eller matolja

Börja med att koka upp pastavatten. Medan pastan kokar skivar man upp allt det andra och steker det ganska hårt i lite olja. Krydda med salt, peppar och rejält med ingefära. Häll av pastan och blanda den med det stekta. Rör i lite margarin eller olivolja. Servera.

Tidsåtgång: 10 minuter
Beräknat cirkapris: 11kr/portion

Billigt: +++++
Lättlagat: ++++
Gott: +++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar