måndag 27 september 2010

Lyxmat en måndag

Nu är det svampsäsong! Så häromdagen plockade jag ett par hekto fin blandsvamp.
... på PrisXtra. Mest champinjoner som är billiga, och så lite blandade kantareller och portobello för att liva upp det lite.
Dessutom är Quorn nuggets riktigt billiga på Pulsen i Flemingsberg (19.90/paketet), så dem äter jag ofta.

Dessutom hade jag en hel del kvar i den Bag-in-box som jag och Rebecka köpte inför helgens inflyttningsfester, så vad passade bättre än blandsvamp och rödvinssås? Skitenkelt var det också, även om det tog upp alla mina spisplattor.

Blandsvampssås med rödvin och grädde (2 port)
ca 3 hg blandad svamp, mest kantareller
2dl matlagningsgrädde
1dl vin (Ecologica rött, krav- och rättvisemärkt)
Vitpeppar, Salt
En halv buljongtärning
En vitlöksklyfta
En stor klick margarin

Koka ca 3 dl fullkornsris.
Putsa och skär svampen i lagom stora bitar. Stek den i en stor klick margarin (gärna i en stekpanna med lock) tills den gett ifrån sig vätska. Salta och peppra ordentligt. Slå på rödvinet och buljongen. I med grädde. Pressa i vitlöken. Sänk värmen till ettan.
Låt svampsåsen stå och puttra en stund, så blir den godare. Stek under tiden quorn nuggets (typ ett halvt paket) till, och vänta på att riset ska bli klart. Servera. Man får dricka det sista vinet till maten.

Det ser inte så gott ut med svampstuvning, som får värsta gråröda färgen. Men riktigt gott var det och räckte till matlåda.

Beräknat cirkapris: 22kr/portion
Tidsåtgång: ca 30 minuter

Billigt: +++
Lättlagat: ++++
Gott: +++++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar