onsdag 1 juli 2009

En ballare svamp/potatissoppa

När Anneli kom hem från sin interrail hade hon beställt vår sedvanliga potatis- och svampsoppa, som finns upptecknad här, men jag ville pimpa den lite eftersom det var lite kalas.
Jag hade hittat billig svampbuljong (allt är relativt, den var ju fortfarande mycket dyrare än vanlig...), och de sålde billig matlagningsgrädde på PrisXtra. Av min mamma hade jag fått lite torkade trattkantareller och några enbär, av någon anledning. Det här är som sagt mest en variation på den soppan men det smakade väldigt bra, så man kan ju gott lägga upp den, ifall folk skulle ha resurserna någon gång.

En ballare svamp/potatissoppa (ca 6 portioner)
ca 1 kg potatis
ca 3 dl röda linser
en näve (spara inte på krutet!) timjan
en burk/ett par hundra gram champinjoner
2,5 dl matlagningsgrädde
ca 3 liter vatten
en eller två gula lökar
tre svampbuljongs- och tre grönsaksbuljongstärningar
lite torkade skogssvampar
enbär, salt, peppar, jag brukar ha lite chilisås eller annat starkt element i.

Börja med att förvälla svampen i vatten.
Skiva/hacka och stek potatis och lök i kastrullens botten med lite olja. Häll på champinjoner. Häll på vatten och sedan trattisarna och enbären. Häll även på spadet - det smakar svamp och är gott!
När vattnet kokar häller du på timjan och all buljong. Nu kan du göra ett val - beroende på vad du vill ha för karaktär. Antingen häller du på linserna nu och låter dem koka sönder, så att de mest gör soppan lite mer trögflytande och mjölig (så gör jag nämligen), eller så väntar du tills det är ca tio minuter kvar av koktiden. Då får man hela linser i soppan i stället.
Låt koka under lock cirka en halvtimma. Häll sedan på grädden. Nu är det serveringsklart.


Beräknad tidsåtgång: ca 60 minuter
Cirkapris: 7 kronor/portion om man bortser från den torkade svampen. Den är sjukt dyr och jag skulle aldrig handla sånt till min matlagning :)

Lättlagat: +++
Billigt: +++++
Gott: +++++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar