fredag 22 maj 2009

Varma mackor istället för pizza

I går innan jag stressade till jobbet så köpte jag en färdig pizza att värma i ugnen. I morse när jag vaknade var jag grymt sugen på pizza, men det är lite väl lyxigt såhär dagarna innan CSN. Det fick bli någonting nästan lika bra.
Mackorna skulle bli ett trevligt tilltugg till linssoppan som jag ska lägga upp när den är klar, men eftersom Thendia har folk över som repar till en spelning på lördag, så passade jag på att leka hemmafru och bjöd dem på mackorna istället.

Varma mackor i ugn (8 st)
8 skivor formfranska eller liknande vitt bröd.
En halv tetra passerade tomater eller tomatpuré
En förpackning mozzarella
Basilika
Oregano
Vanlig hårdost

Smörj en plåt. Lägg upp brödskivorna, och bred på ett lager tomat på dem. Strö över rikligt med oregano. Skiva mozzarellan tunt, och lägg på den. Jag hade bara mozzarella på hälften av smörgåsarna eftersom det råder delade meningar om huruvida det verkligen är gott. Strö över basilika också. Avsluta med ett ordentligt lager ost.
Grädda i ugnen tills osten är lite bubblig. 200 grader i ca 10 minuter.

Beräknat cirkapris: 6kr/smörgås. Svårt att avgöra - mackorna innehåller ju många dyra ingredienser, men det behövs inte så många för varje. Jag köpte mozzarella för 5kr på Hemköp, men det kan ju kosta upp till 30kr för en bit. Då blir det såklart dyrare.
Tidsåtgång: 15-20 minuter (jag gjorde soppa samtidigt så jag har lite dålig koll)

Billigt: ++
Lättlagat: ++++
Gott: ++++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar