lördag 9 maj 2009

Skattjakt i mammas frys II

När man ska till jobbet och behöver något att slänga i sig innan är det bra att ha mammas frys tillgänglig. Det här kokade jag för mycket av i går, så jag åt resterna till frukost idag.

Curryris med falafel
2 dl basmatiris
1 buljongtärning
6-7 stycken falaflar (Findus frysta)
Salt, curry och soja

Jag kokade ris som min chef lärde mig för att få bort stärkelsen, hon kör på low carb-filosofin. Alltså kokade jag upp rätt mycket vatten, och hällde i riset när det kokade. Sedan fick det stå på fyran (annars kokar jag ris på ettan).
I med en buljongtärning och curry i vattnet. Eventuellt andra kryddor efter smak (jag gillar ingefära, kanel och vitlök också).

Medan riset står och kokar mikrar man falafel i en skål. Det tar ungefär 2 minuter.

Häll av riset i ett durkslag. Servera med falafel och kinesisk soja eller annan sås.

Tidsåtgång: 20 minuter
Beräknat cirkapris: Jag vet faktiskt inte vad falafel kostar heller, men lär inte vara jättedyrt.

Billigt: ?
Lättlagat: +++
Gott: +++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar