tisdag 26 maj 2009

Husmoderstips

När jag gjorde en ny omgång linssoppa (eftersom den underbart goda och krämiga som ligger upp för ett par inlägg sedan tog slut så fort), så var jag dålig på att både krydda och mängdberäkna. Soppan blev vattnig och äcklig. Sist blev den bra, kanske för att både jag och Thendia kryddade linssoppan oberoende av varandra, i tron att den andra inte gjort det. Ju fler kockar desto bättre soppa.

Idag passar jag således på att hemmapyssla lite och känner mig lite husmoderlig.

Koncentrera linssoppa
Förra gången tog buljongen slut också. Så nu hällde jag upp all resterande soppa i våran stora soppkastrull. Sedan hade jag i fyra buljongtärningar, två vitlöksklyftor och ett sprut citronsaft. Den har stått och kokat utan lock på sexan i tio minuter nu. Sedan stängde jag av värmen så har den fått stå och koka ur vätska ur sig en stund till. Snart ska jag smaka.

Diska bort bränd mat
Det är rätt svårt och irriterande att diska bort fastbrända matrester (särskilt ris!) ur kastruller. Jag har provat med diskmedel och blötläggning och svordomar och allt möjligt. Sedan så hittade jag mirakelmedlet - Svinto.
Diska bort så mycket du kan med diskmedel och diskborste. Töm kastrullen. Häll upp ett par centimeter varmvatten i den. Ta en stor bit svinto och skrubba bort resten. Inte nog med att den brända maten försvinner - kastrullen blir shiny shiny också.

Äckliga trasor
Idag tyckte jag synd om den stackars disktrasan som varit på spisen och blivit äcklig, så jag tog med mig ett jobbtips hem. På jobbet gör vi såhär med trasorna ett par gånger i veckan.
Tappa upp varmt vatten med en skvätt klorin i diskhon. I med alla äckliga trasor och disksvampar. Låt dem ligga där en stund, tills vattnet kallnar typ. Skölj av dem med varmvatten, och de känns genast rätt fräscha.
Jag vet inte om de verkligen blev fräschare, men diskhon blev blank och glad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar