onsdag 6 maj 2009

Currydoftande sojastrimlor med champinjoner och råris


Idag var jag ensam hemma i köket och ville pröva det nya sojaproteinet.
Dessutom behövde råriset ätas upp! Och "-doftande" låter sjukt pretto!
Ville inte använda en hel burk tomatsås och göra sås av det, eftersom jag ätit en
del sådant de senaste dagarna och inte skulle ätit upp det ändå, och rester har vi en del i frysen.

Currydoftande sojastrimlor med champinjoner och råris (1 portion)
En näve sojastrimlor
En dl råris
Ett par champinjoner
En vitlöksklyfta
En buljongtärning
Salt, curry

Sjud sojaproteinet i tio minuter i vatten, buljongen och curryn, och börja koka riset ungefär samtidigt. Häll på champinjonerna efter ungefär halva tiden. Häll av det överblivna vattnet från kastrullen i ett durkslag och häll tillbaka strimlorna och champinjornerna i kastrullen. Pressa över en vitlöksklyfta (och jag hade över lite Sambal) och servera. Ha gärna soja på riset.

Det här var inte det bästa man kan göra med varken soja eller svamp, men det var bra när man hade bråttom och ville ha lite tuggmotstånd, något som få billiga vegetariska rätter faktiskt har.

Tidsåtgång: knappt 20 minuter
Beräknat cirkapris:
ca 12 kronor per portion

Inköpen till den här måltiden gick på närmare hundrafemtio kronor, men vi hade ju redan allt hemma, och inget av det jag använde syntes det knappt att jag tagit något, så det blev rätt billigt när man räknar efter ändå.

Billigt
: ++++
Lättlagat
: +++
Gott
: +++

Lättlagat var på gränsen till fyra men eftersom det dels är svårt att få det bra och dels kan vara lite knepigt att koka väldigt lite ris bra (tycker jag personligen), blev det tre. Och gott var på gränsen till två, men eftersom det knappast var äckligt, utan fullt ätbart låter jag det bli en trea.

1 kommentar:

  1. Detta lät hur gott som helst! Jag har införskaffat sojafileér och vet inte riktigt hur jag ska använda dem. Ni kanske kan hjälpa mig lite? Kan man t.ex. koka dem i buljong sen woka ihop med lite nudlar och så?

    SvaraRadera